Haba spellen zijn al jaren mijn favoriete spelletjes; de mooie illustraties, de veelal houten speelstukken en originele spelopzet spreken mij aan. Toen mijn Wild Cooky een dreumes was speelde we onder andere Boomgaard. Nu ze al een grote meid van 7 jaar is, spelen we ook nog heel graag Haba spellen. Haba heeft schitterende spellen voor kinderen vanaf een jaar of 8. In dit artikel deel ik graag met je de leukste Haba spellen voor iedere spelfanaat vanaf een jaar of 8.
Leukste Haba spellen vanaf 8 jaar
Alle spellen die ik hieronder beschrijf zijn, hebben op de doos als leeftijdsaanduiding vanaf 8 jaar staan. Maar ook hier geldt natuurlijk, jij kent je kind het beste. Ik speel ze dus met mijn 7-jarige dochter. Deze Haba spelletjes zijn ook voor volwassenen erg leuk. Ik begin met onze favoriet Karuba.
Karuba
In het spel Karuba is elke speler een expeditieteam met 4 avonturiers. De expeditieteams zijn net aangekomen op het eiland Karuba en moeten een weg zien te vinden naar de tempels op het eiland waar de kostbare schatten verborgen liggen. Ook onderweg kun je goudklompjes of kristallen vinden. Het expeditieteam met de waardevolste schatten wint.
Karuba zou ik willen omschrijven als een denkspel waarbij ruimtelijke inzicht geen overbodige luxe is. Het is handig om overzicht over de jungle te hebben, zodat je je een idee kunt vormen van de paden die je wilt maken. Ook helpt het als je inziet wanneer je welke stukken het beste in kunt zetten om de meeste punten te halen. Toch zijn de regels heel eenvoudig waardoor het spel makkelijk te leren is voor jonge kinderen.
Zo speel je het spel
Elke speler heeft een eigen spelbord en alle spelers zetten de 4 avonturiers en 4 tempels op dezelfde plek. Om de beurt bepalen jullie een plek van de avonturier en tempel. De tempelschatten worden per kleur op tafel gelegd met de hoogste waarde boven.
Eén van de spelers is de expeditieleider die zijn/haar 36 junglekaartjes schudt en daarna op een stapel voor zich legt. De andere spelers leggen de 36 kaartjes op volgorde om het bord zodat ze snel het juiste nummer kunnen vinden.
Dan begint de expeditie. De expeditieleider draait zijn eerste junglekaartje om en noemt het cijfer. Alle spelers leggen nu het kaartje met dit nummer op hun eigen bord of leggen het kaartje weg en verplaatsen indien mogelijk een avonturier richting de tempels. Als de expeditieleider een getal noemt waarop een kristal of goudklompje staat afgebeeld en je legt dat kaartje op je bord, dan leg je ook dit kristal of goudklompje op het kaartje op het bord. Een avonturier kan die later ophalen als hij richting de tempel loopt.
Het spel eindigt als een speler alle avonturiers naar hun tempels gebracht heeft of als de expeditieleider het laatste kaartje omgedraaid heeft. De punten worden geteld. Elk verzameld goudklompje is 2 punten waard, een kristal 1 punt en van elke tempelschat staat de waarde op het kaartje aangegeven.
Je koopt het spel onder andere bij bol.com en Amazon.
Er is ook een Karuba Junior voor kinderen vanaf 4 jaar en ik hoop binnenkort het kaartspel Karuba eens te kunnen spelen, want dat lijkt me toch een ideale variant om mee te nemen op reis.
Miyabi
Als liefhebber van (moes)tuinieren sprak het spel Miyabi over Japanse tuinen me enorm aan. In dit spel ga je een eigen tuin creëren, waarbij je op verschillende niveau’s stenen, struiken, bomen, vijvers en pagodes aanlegt volgens de Miyabi-kunst. De winnaar is degene die de meeste punten scoort door het handig plaatsen van de onderdelen in de tuin.
Zo speel je het spel
Elk spel bestaat uit een aantal bouwfasen, afhankelijk van het aantal tuinarchitecten dat meespeelt. Ook het aantal tuinonderdelen dat per bouwfase geplaatst moet worden is van het aantal spelers afhankelijk.
Elke speler heeft een eigen spelbord en zijn beurt bestaat uit het pakken en leggen van een tuinonderdeel, het plaatsen van de lantaarn en het toekennen van de punten. Daarna is de volgende speler aan de beurt. Kun je in een beurt geen tuinonderdelen leggen, dan moet je passen voor de rest van deze bouwfase.
Je kunt bonuspunten verdienen door tuinonderdelen op het vijfde niveau te plaatsen. Dat blijkt nog best lastig, het is ons nog niet gelukt. Ik denk dat we een andere tactiek moeten toepassen om dat te bereiken.
Het spel eindigt als alle spelers hun lantaarnvelden met lantaarns bezet hebben of als ze gepast hebben.
Miyabi vraagt van de speler om handig te puzzelen en logisch na te denken hoe elk tuinonderdeel en volgende onderdelen geplaatst kunnen worden.
Uitbreidingen
Mochten jullie toe zijn aan nog meer uitdaging, dan zijn er nog 5 uitbreidingen die het spel spannender en moeilijker maken. Met de kleurrijke tuin wil je een zo groot mogelijke groep naast elkaar liggende objecten verzamelen. Bij de grote weide krijg je punten als je de grootste aaneengesloten groep met lege groene tuinvelden hebt. Verder zijn er nog de uitbreidingen de Zen-tuin, 7! en de Kikker.
Logisch redeneren met The Key Sabotage in Lucky Lama Land
Oh nee! In het attractiepark Lucky Lama Land werden in enkele dagen meerdere attracties gesaboteerd. Drie mensen worden ervan verdacht het pretpark schade te willen toebrengen. Door goed speurwerk werden drie gereedschappen gevonden. De politie heeft nog niet kunnen vaststellen welke dader op welke dag en met welk gereedschap een attractie gesaboteerd heeft. Het is aan jou als speler van het spel The Key Sabotage in Lucky Lama Land om dit met logisch redeneren op te lossen zodat de daders achter slot en grendel gezet kunnen worden.
Zo speel je dit spel
Aan het begin van het spel wordt één kleur sleutel gekozen. De spelers gaan aan de hand van de kaarten die de gekozen kleur hebben oplossen welke dader wanneer wat gedaan heeft. De kaarten bestaan deels uit getuigenissen en voor het andere deel uit bewijsmateriaal.
Elke speler doet dit met steeds zelfgekozen kaarten en probeert dit met zo min mogelijk getuigenissen (bijvoorbeeld: “een vrouw saboteerde de botsauto’s” of “een persoon met donker haar saboteerde op 6 mei”) en bewijsmateriaal tot de oplossing te komen. Met behulp van logisch redeneren met de aanwijzingen op de kaartjes, achterhaalt elke speler wie wanneer wat gedaan heeft. De bewijsstukken geven meer prijs dan de meeste getuigenissen.
Als alle spelers achterhaald hebben welke dader, op welke dag, welke attractie, met elke gereedschap gesaboteerd heeft dan is het tijd om de zaak af te sluiten. De spelers maken een cijfercode aan. Om de daders achter de tralies te zetten moet de sleutel in het sleutelgat met die code gestoken worden. Als de kleur van de sleutel en de achterkant van het slot overeen komen en je ook nog de meest efficiënte rechercheur was, dan win je het spel.
Extra leuk, als je even geen speelmaatje in de buurt hebt dan kun je dit spel ook prima alleen spelen!
The Key Lucky Lama Land is een level 1 spel waarbij de spelers verbanden moeten leggen tussen 3 factoren. Van level 1 is er ook nog een ander spel The Key De roof in de Cliffrock Villa.
Toe aan wat meer uitdaging? Speel dan het level 2 spel The Key De moord in de Oakdale Club waarbij tussen 4 factoren verbanden gelegd moeten worden.
Dragondraft
Het is weer jaarmarkt waarbij iedereen van heinde en ver komt om de drakenshows te bewonderen. Als speler van Dragondraft ben je organisator van een drakenshow en gaat draken casten voor jouw optreden. De rode draken zijn vuurspuwers, de groene draken kunnen synchroon turnen en de blauwe draken zijn goede vliegeniers. Ook zijn er kobolden die je helpen met de voorbereiding en uitvoering van de show. Kies de grootste talenten uit voor een spectaculaire show en trek de meeste toeschouwers aan.
Zo speel je het spel
Elke dag is er een andere show en de opbouw van die show gaat in vier fasen.
Eerst komen de draken en kobolden aan en worden op het spelbord gelegd.
Daarna worden de draken geworven. Elke speler pakt om de beurt een kaart van het bord. Als je over een kaart in een rij heen springt, moet je een stinkdistelkaart nemen. Je mag maximaal 9 kaarten in je hand hebben (en met eventuele snackbar 10 kaarten). Je past als je handkaartenlimiet bereikt is. De eerste die dat doet pakt het schaap.
Daarna begint de derde fase waarin het podium voorbereid wordt. Je koopt maximaal één tribune en één special.
Nu is het tijd voor de avondshow. Bepaal hoeveel toeschouwers er gelokt zijn en zet je toeschouwersmarkeerder vooruit. Eventuele koboldkaarten mag je gebruiken voor de volgende ronde.
Omdat de jaarmarkt vijf dagen duurt met elke avond een show, speel je vijf ronden. Wie in die vijf dagen de meeste toeschouwers trekt wint het spel.
Dobbelkoning
Eén van onze favoriete spellen is absoluut het dobbelspel Dobbelkoning. Ik beschreef in het artikel Kansberekening voor beginners met het spel Dobbelkoning uitgebreid hoe het spel werkt en hoe je het kunt inzetten om de beginselen van kansberekening te leren.
Welk HABA spel zouden we volgens jou echt eens moeten spelen?